Broar och Uppsala kommun, ett återkommande drama, denna gång har hela frågan gått under radarn. Tack till @Tapio Ädling för tipset!
Det finns många saker genomgående i spårvägsfrågan som avviker mot vad vi lekmän kan förvänta oss. Men här har vi ett till konkret exempel på något som verkligen trotsar mitt och andras förnuft.

Islandsbron, en sliten 69-åring…
De flesta känner till att broar sägs ha 100 års livslängd, 2026 fyller Islandsbron 70 år och den har blivit sliten med åren: Sprickor i betongen, korrosion av brolager och korrosion i armering i huvudbalken. Överbygganden har också korrosion av armeringen i underkant och en ”oroväckande nedböjning av underkant av extern balk i närheten av mellanstödet” enligt den rapport som Uppsala Kommun beställt av &Rundquist 2020.
Landfästena är grundlagda på 75 st pålar av trä, mellanstöd är grundlagt på 52 st pålar av trä, underbyggnadens tillstånd är närmare okänt enligt deras rapport. Beskrivningen av &Rundquists konsulter gör att det onekligen låter som vår 70 åring närmar sig slutet på sin karriär, och att minimum renovering av bron vore på sin plats, eller rent av en till ny bro!
Därför blir det så märkligt när Stadsbyggnadsförvaltningens ”Miljökonsekvensbeskrivning” konkluderar:

Så vad har förändrats mellan 2020 och 2024? Jag hittar inga nya rapporter om Islandsbrons status och kommunens slutsats saknar källhänvisning och går i strikt emot &Rundquists som undersökte bron 2020.
Grundläggande brofakta:
- Bron är byggd för trafik baserat på 1955 års normer.
- Brons bruttovikt är 64 ton, klassningen gjordes 1992.
- Träpålarna är av okänt skick.
- Oroväckande nedböjning av de yttrebalkarna.
- Korrosion på flera ställen.
- Den är ganska prick 30 meter lång

”Brons skick måste utvärderas ingående för att verifiera att konstruktionen tål den extra vikten”
Några andra detaljer som Kommunen inte nämner:
- En 30 meters spårvagn med fullast väger ca 60 ton
- Två 30 meters väger det dubbla: 120 ton
- Islandsbron kan ha situationer där två spårvagnar kommer samtidigt.
- Fullastad ledbuss kan väga 12-14
- Elbuss kan väga 19 ton…
Basal matematik säger: 120 > 64 ton. Även måttligt räknat, en 60-tons spårvagn och en 19-tons elbuss: 79 > 64 ton.
BK1 standarden tillåter 64 ton som är en dynamisk belastning från tex lastbilar vilket skiljer sig signifikant från spårvagnar. Spårvagnar har axlar som lägger högre last på mindre yta än lastbilar, och skiljer sig signifikant från BK1 standarden. Samt behöver bron bära hela spårvagnen då längden är ganska exakt samma. Eftersom bron har multipla tecken på fel och risker så är det naturligtvis olämpligt, särskilt om korrosionen angripit strukturella delar av bron. Eller ens om pelarna utsatts för syre. Så varför har kommunen kommit fram till exakt motsatt slutsats?
Hittar vi orsaken till kommunens märkliga slutsats här: Vattenverksamhet?

Är det ett miljötillstånd som Kommunen insett att de inte hinner med + arkeologer ska behöva gräva?
Är svaret att de vill undvika vattenverksamhetstillståndet och därför de nämner det i sitt eget underlag? För deras slutsats står diktmot deras beställda utredning från &Rundquist?

Om tillstånd för vattenverksamhet skulle behövas, finns det stora risker att tiden för projektet tar för lång tid i relation till bidragen de fått! Vi alla vet att varför Uppsala Kommun driver igenom många saker snabbt nu, är för att tiden är på väg att rinna iväg.. Prestiegeprojektet tar för lång tid!
Snittiden för tillstånd om vattenverksamhet är 1.5-3 år + 8 månader för överklagande! Samt om arkeologer ska gräva tar det säkert 8 månader till. Men genom att hävda att inga arbeten i vatten behövs så kan de spara åratal!
Att dessutom riskera bygga ännu en bro, skulle nog inte se särskilt bra ut i folkets ögon. Det är svårt försvara ännu fler avstängningar, ännu fler störningar, och särskilt så många extrakostnader de inte budgeterat för. Speciellt inte i ett projekt där de grundläggande premisserna för att det ens ska byggas, är skapade på falska grunder.
Bortsett från att bron i sig både är gammal, har korrision och sprickor i betong samt nu ska bära kanske 120 ton samtidigt och träpålarna kan vara ruttna om luft kommit in i dom, för om det hänt kan den processen inte stoppas. Är kommunen verkligen villig att offra säkerheten för sitt eget folk på det här sättet?
Det är inte försent att ändra inslagen väg! Trots Kommunen tycker att de måste bygga just spårväg, finns gott om anledningar till att dom har fel, men mer om det inom kort…
Fint och pedagogiskt framställt grävarbete. Här har kommunen helt oblygt gjort en egen bedömning av Islandsbron status utan att presentera något underlag för sitt påstående om att bron är i bra skick. Hur vågar kommunen frikänna bron i planhandlingen och påstå att det inte blir fråga om vattenverksamhet. Mark- och miljödomstolen har nu att bedöma hela detaljplanen delsträcka Uppsala C-Munkgatan och där ingår frågan om Islandsbron och behovet av miljötillstånd för vattenverksamhet. Bra att frågan nu också görs allmänt känd på detta sätt. Allt tyder på att detaljplanen måste upphävas – men om så ej sker finns gott om argument vid ett överklagande till övre instans. Märkligt i sammanhanget är att länsstyrelsen godkände detaljplanen – de ska upphäva sådana som medför fara för hälsa och säkerhet. I denna detaljplan finns minst två,sådana skäl dvs Islandsbron skick och att säkerhet vid bränder i Bäverns gränd inte kan tillgodoses.
Kommunen kan inte kasta en beställd utredning under bussen, förlåt här spårvagnen.
Den är känd för kommunens tjänstemän och måste ha lyfts upp i något sammanhang till ansvariga. Vad blev resultatet av detta möte.
Hej Joel!
Mycket bra att problematik som finns beträffande Islandsbrons hållbarhet kommer allmänheten till kännedom! Tack för ditt konstruktiva inlägg i Spårvagnsfrågan!
Det blir som vanligt, dom styrande med Pelling i spetsen mörkar allt som går dom mot och kör på som det inte skulle finnans en morgondag.
Vilken stjärnsmäll detta kommer att sluta med om dom inte bryter nu och ser till att det blir en annan lösning Istället för spårväg. En lösning som dessutom finns och som kan användas.
Herregud min skapare! Den här saken har fullständigt flugit under radarn. Jag är övertygad om att Pelling et Consortes är fullt medvetna om detta och har mörkat frågan tills ingen återvändo är möjlig. Tjänstemännen är antingen insyltade eller gravt inkompetenta. Att inte Johan Heimer grävt i detta är märkligt. Detta blir bara värre och värre!
Mycket bra utrett. Politikerna har inte sett hela bilden och forcera fram utan säkerhetstänkande. Dags och stoppa detta nu.
Verkligen bra grävarbete. Undrar om styret i kommunen vet vad de har gett sig in på.