
Vi är folket, där makten utgår från..
Uppdaterad: 2025-11-02
Därför ska du bry dig! Oavsett för eller emot..
Jag tror att vi alla, kan enas om en sak: Korruption oavsett parti, sakfråga, oavsett vad, måste tvingas ut ur systemet.
Om du skriver under på det, behöver du bry dig om spårvagnsfrågan och läsa på, ämnet är fyllt av falsarium, manipulation men också korruption och en rejäl släng av politiskt högmod.
”Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket” – Sägs komma från en Socialdemokratisk socialminister
Visste du att?
Visste du att om vi säljer 585 miljoner biljetter till spårvägen för 30 kr styck, räcker det knappt till att få tillbaks anläggningskostnaden?
Visste du att om spårvägen säljer 45.000 biljetter/dygn för 40 kr/st, varenda dag i 26 år, då skulle investeringskostnaden vara avbetald. MEN med estimerade driftkostnader så skulle den gå med ca 460 miljoner i underskott varje år, och först vara helt avbetald 52 år senare, >10 år efter livslängden på den tagit slut.
Visste du att spårvägen beräknas kosta runt 1 miljon kr per meter?
Visste du att politiken 2023, 7 år efter beslutet om spårväg skrivits på, valde att utvärdera BRT bussar som bara tar 90 pers, istället för de som tar 200? Logiken: BRT tar bara 90 pers, därför har BRT inte tillräcklig kapacitet: Alltså måste vi bygga spårväg (Spårvägen planeras istället ta 190 pers!). Allt ett spel för galleriet.
Visste du att Islandsbron klarar max 64 ton, men att en spårväg väger 67 och bron ska få dubbelspår? Bron kan få 134 tons last på, 70 tons övervikt på en snart 70 år gammal bro.
Visste du att islandsbrons betongfundament är full i sprickor, och att 4 av 6 bärande balkarna har deformerats?
Visste du att 2 st konsultrapporter säger att Islandsbron inte håller för spårväg, men Kommunen struntar i det och skriver att undersökningar har visat att den klarar lasten från spårväg?
Visste du att spårvägen inte beslutades av tekniska anledningar utan för att: Politikerna ville att Staten skulle betala halva kostnaden Ultunalänken? Men inte ens det fick vi, staten står bara för upp till 900 miljoner. Allt över får du och jag betala.
Visste du att vi inte blir 350.000 pers 2035, och att nu är prognosen ca 308.000?
Visste du att antalet resor om vi blir 350.000 pers, inte blir 80.000/dygn, utan mer sannolikt 40.000?
Visste du att för att nå 80.000 resor behöver vi öka från 133 per dygn/capita till 260/capita? En 95% ökning!
Visste du att statistiskt överdrivs reseprognoser med 106% Uppsala överdriver sannolikt sin med 95%!
Visste du att politikerna inte vill ge ut rådata för varken befolkningsprognoser eller resestatistik? Det är ”arbetsmaterial”!
Visste du att Uppsala innan Covid reste ca 34000 resor/dygn, och 2024 reste vi 33000? Hittills i år 2025, verkar det vara en negativ tillväxt med runt -6% men regionen vill inte ge oss alla siffror, så finns i sjön?
Låt mig förklara
I detta grävande har jag hittat korruption. Det började med en skrivelse i Uppsala-paketet att ”… den tekniska lösningen förutsätts vara spårväg”. Detta skrivet av ”statens representant”, som bara råkade vara en Uppsala politiker med djupt intresse och engagemang i spårvagnsfrågan. Ett enda litet problem: Han var jävig i frågan, och personligen verkat för spårväg sen 2013!
Denna skrivelse om ”förutsetts vara spårväg”, skedde 4 år innan utredningen om teknikvalet var klar!
Än värre: Den nationella samordnaren skrev på Uppsala-paketet med sin direkta politiska chef, samt hans koallitionskollega. Åberopande han jäv till regeringskansliet? Det vet jag inte (än) men faktum är att normala fall tillåts inte en ”samordnare” skriva avtal med sin hem kommun.
Ännu värre och mest allvarliga: Det finns inga pappersspår, inga mötesprotokoll, minnesanteckningar eller ens e-post mellan de tre undertecknade. Men ett mångmiljardavtal finns och ett ”förhandlingsprotokoll” med ett åtagande utan förklaring. Spårbarheten är obefintlig och intressekonflikten var total.
Men ingen har uppmärksammat detta, tursamt nog kan jäv anmälas i efterhand för utredning, i detta fall ett potentiellt ”delikatessjäv”.
Läs vårt gräv om korruptionen här: https://smartuppsala.se/2025/10/29/vad-ar-korruption-den-politiska-trekanten-i-uppsala/
2016 WSP: Skrev en s.k ”systemvalsstudie”…
Den låg på politikernas bord 2016, i den rekommenderar WSP att bygga BRT, den är mycket billigare, likvärdig med spårväg och behöver mindre anpassning. Samt att den kan skalas i takt med hur staden växer, kontra spårvägen som WSP beskriver som överdimensionerad.
En invändning var: ”År 2050, då ”räcker inte BRT till” med 5-minuterstrafik i centrum och södra delarna av Uppsala”. Den invändningen blev också vad Kommunen byggt hela sin logik till varför spårväg är enda lösningen. Så det vore ju synd om det är något logiskt fel med de underliggande detaljerna…
Så ett enda litet problem:
WSP jämförde gammal BRT, den som tar 90 pers, inte modern som tar ~200
I jämförelse har kommunen räknat med att ta ~180-personer på spårvägen.
4 år efter Uppsala-paketet är signerad, släpper Kommunen deras utredning som ytligt jämför BRT mot spårväg, men den är så full av brister och faktafel och tom språkbruket är kategoriskt negativt mot BRT och optimistiskt/positivt för spårväg. Det är ingen saklig utredning, den är framtagen för att bekräfta det redan skrivna avtalet om att ”.. den tekniska lösningen förutsätts vara spårväg”.
Sen dess har politikerna återkommande refererat till ”Uppsala-paketet” och spårvägen att det står i avtalet, men läs vår analys om tolkningen här: https://smartuppsala.se/2025/10/31/kapacitetsstark-kollektivtrafik-en-definition/
Den innehåller också logiska cirkelargument:
Befolkningstillväxten beror delvis på grund av spårvägen;
Befolkningstillväxten motivierar spårväg = Cirkellogik.
Läs vår replik i ämnet: https://smartuppsala.se/2025/10/30/replik-till-unts-sparvagen-ar-bast-for-uppsalas-behov/
Samtidigt så finns inga bra vetenskapliga data på att, vad kommunen beskriver som ”spårvägseffekten”, ens existerar. De resonerar på sida 38: ”…det är emellertid svårt att påvisa eller avvisa förekomsten av spårfaktorn.” Men väljer att räkna försiktigt med 5%

Regionen hemlighåller rådata

Ett till problem för regionen/kommunen är de 100.000 resorna och de 350.000 personerna som sägs ska bo här. Sifforna har nedreviderats flera gånger, 2025 års siffror är 308.000 och 80.000 resor. En minskning på 12% respektive 20%.. Men faktum är att snittöverdriften i liknande projekt senaste 30 åren i västvärlden, är 106%. Intressant nog reser uppsala idag 133resor/capita och dygn, för att nå 80.000 behöver det ökas till 260/capita, en ökning med 95%, istället är det mer sannolikt att 40.000 resor kommer ske den dagen vi är 350.000 pers.
Men regionen hemlighåller den rådata som kan användas för bekräfta deras siffor, det går därför inte bekräfta siffrorna på något sätt. De vägrar svara på frågor om hur det tagits fram, vilken elasticitet, vilka statistiska modeller osv.
Kostnaderna: Från 4521 milj till nu >12000 milj kronor
Osäkerheten är extrem. Först 3.5miljarder sen till 4.52 miljarder, nu senast 2025 insisterade Kommunen att kostnaden kommer vara >7 miljarder, men i sina utsvävningar nämner dom inte: De räknar inte med regionens kostnader, som tillsammans, vilket de erkänner i debattartikeln nu ligger på >12 miljarder kronor. Samtidigt förbererder kommunen lån på 15 miljarder.
En ökning på 165% och projektet har inte ens börjat.
Vi vet också att från forskningen att rälsprojekt i västvärlden underdriver kostnaderna med ~45% i snitt och överdriver antalet tänkta resenärer med ~106% i snitt. Broar och tunnlar med 34%. Det gör det fullt rimligt att detta projekt kommer landa på 17-20 miljarder. Men vi kan anta 17 miljarder vilket är lämpligt för 17000 meter spårväg
17 Miljarder = 1 miljoner kr/meter, eller 10.000 SEK per centimeter!
Islandsbron – Ett till rejält broproblem för Uppsala Kommun
Efter tips så fick vi kännedom om ett gigantiskt risktagande för Kommunen, nu i dagarna har ett till tips inkommit som ställer vår artikel i ämnet i skuggan, problemet är ännu värre och ännu större medvetet risktagande från Kommunen.
Tills vi fått fram alla detaljer så läs: https://smartuppsala.se/2025/10/27/islandsbron-en-120-tons-knackfraga-for-uppsala-kommun/
Om du håller med om att korruption och slöseri av skattemedel är något som INTE ska hända i Uppsala, så bör ni också protestera och kräva att spårvägsprojektet stannar.
Allt som gjorts hittills är markarbeten och underhåll så de slipper göra det efter rälsen är lagd, det är inte ett stort slöseri men var onödigt göra på felaktiga grunder. Inte ens alla tillstånd är klara, men trots det har kommunen grävt upp och förberett för saker som inte ens har tillstånd!
Att Islandsbron också behöver minimum förstärkas eller bytas, gör det hela ännu värre då: Kommunen planerar att överbelasta Islandsbron med 134 ton mot den max vikt den har på 64 ton (BK1 klass).
Vilka är vi

Simone Falk
Sekreterare
F.D Moderat politiker, aktivist och moderator/admin i Facebook-gruppen

Tommy Karlsson
Kassör
Företagare, organisatör i FB-gruppen och föreningen

Lars O Ericsson
Tidigare kommunalråd i Uppsala, gammal och slug politisk räv i Uppsala.

Joel Bergmark
Ordförande
Startade Facebook-gruppen efter att han insett hur vridet hela processen och politiken blivit.
Politiskt obunden, passiv medlem i DIEM25